Ica, Huacachina, Arequipa, Colca Canyon - Reisverslag uit Puno, Peru van Kim Godschalk - WaarBenJij.nu Ica, Huacachina, Arequipa, Colca Canyon - Reisverslag uit Puno, Peru van Kim Godschalk - WaarBenJij.nu

Ica, Huacachina, Arequipa, Colca Canyon

Blijf op de hoogte en volg Kim

02 Augustus 2015 | Peru, Puno

Lieve mensen,

Hoe is het daar in Nederland? Hier helemaal top! Sinds ons eerste reisverslag hebben we weer veel gezien en gedaan, so here we go.

Na Lima gezien te hebben, zijn we met de bus naar Ica vertrokken. We reizen steeds met Cruz del Sur, een Peruaanse top busmaatschappij waar Veolia en NS nog een puntje aan kunnen zuigen. Om half 10 konden we onze backpacks inchecken bij de busterminal en konden we na een korte controle de bus in. Onderweg kregen we een sandwich en een appel en werd er Inca Kola uitgedeeld (populaire frisdrank uit Peru, smaakt naar kauwgomballen), dus een zeer goede bedoeling!

Zes uurtjes later kwamen we aan in Ica. Wat een plek! Hartstikke druk op de straten waar letterlijk overal tuktuks en oude krakkemikkige taxi's rijden. We denken dat het hebben van een tuktuk of taxi hier een statussymbool is, want ze laten er flink aan sleutelen zodat het er zo opvallend mogelijk uitziet (zoals een tuktuk met gekleurde lampjes op de velgen en taxi's met heftige bumpers die meer kosten dan de hele auto). Heel hilarisch om die dingen voorbij te zien scheuren dus. Na ingecheckt te hebben in ons zeer deprimerende hostel (alles was vol) zijn we op pad gegaan in de stad. Er hing meteen een goede sfeer. Overal werd lekker eten op straat verkocht en er waren heel veel eetschuurtjes (maar dan op een positieve manier). We hadden na de busreis wel trek, dus liepen zo'n schuurtje in waar we voor 5 soles (1,40 euro) onze maag goed konden vullen. Voor dat bedrag kregen we kippensoep (met een kippenvoetje als bouillon), rijst met een groente tortilla en een mierzoet sapje. Veel te duur, doen we natuurlijk nooit meer ;). Die avond hebben we nog wat rondgelopen en van de sfeer genoten. Het is hier wel een gevalletje 'gewoon oversteken en vooral niet kijken, want dan rijden ze je hoogstwaarschijnlijk aan'. Dus dat deden we maar, zoals de rest van de Peruanen.

De volgende dag waren we om zes uur alweer wakker (hoi jetlag) en zijn we rond een uur of acht weer op pad gegaan. Het was die dag onafhankelijkheidsdag in Peru, dus best bijzonder om zo dichtbij mee te maken. We zagen op het centrale plein een grote parade met mensen in verschillende overheidsuniformen en daarbij heel veel Peruaanse vlaggen. We zijn toen richting de markt gelopen die in een grote oude hal was. Daar verkochten ze veel groenten, fruit en vleeswaren. Ook kon je er voor een zacht prijsje goed eten. Dat zagen we wel zitten, dus hebben we om half 11 arroz chaufa (gebakken rijst met rund) ontbeten. Die dag hebben we voornamelijk rondgelopen en vanalles bezocht, dus niet heel boeiend.

De volgende ochend begonnen we de dag weer met in de stad rondzwerven en vooral veel eten voor weinig geld. Om vier uur hadden we in Huacachina (een woestijn met oase 2 km verderop) een tour geboekt waar we gingen scheuren in een dunebuggy en daarna sandboarden. Nou, onze buggy chauffeur kon er wat van. Hij was niet bang voor het gaspedaal en racete door de zandbergen heen. Fijn geluid die V8! Wij vonden dat totaal niet erg, het was echt heel gaaf! Daarna werd de buggy op een heuvel neergezet en werden de sandboards uitgepakt. Na een hele fotoshoot in het woestijnzand mochten we naar beneden met de boards. Op onze buik gleden we naar beneden en dat deden we nog een keer. Heel leuk! Alleen hebben we nu nog steeds zand in onze schoenen zitten ;).

De dag erna hadden we tot 21:00 uur de tijd om ons te vermaken, alleen waren we een beetje klaar in Ica. Dus toen hebben we ook maar rondgelopen en niks bijzonders gedaan. Rond 20:00 uur kwamen we aan bij de busterminal om de nachtbus naar Arequipa te pakken. Het was een busrit die 11 uur en 30 minuten zou gaan duren, dus we (Kim vooral) keken er wel een beetje tegenop. Na dezelfde officiële incheckprocedure als in Lima zaten we rond kwart voor 9 in de bus. We konden helaas niet naast elkaar zitten omdat een of andere Peruaanse chacha diva à la Patty Brard een beetje moeilijk zat te doen. Eigenlijk was dat niet erg, want we hebben minstens de helft van de busreis kunnen slapen, heerlijk! We hebben die ochtend een heel mooie zonsopgang in de bergen gezien.

Om half 9 kwamen we aan in Arequipa, wat de tweede grootste stad van Peru is. We hebben ons meteen bij ons hotel laten afzetten, maar moesten ons tot 13:00 uur vermaken in de stad omdat we dan pas konden inchecken. We hebben ons toen even snel op de wc opgefrist en zijn het centrum ingelopen. Wat heeft Arequipa een mooi historisch centrum! We hebben op een super mooi dakterras ontbijt gehad (mama en Perry, die gaan jullie mooi vinden) en hebben van de stad genoten. Om 13:00 uur waren we weer bij ons luxe 'flashpack' hotel en checkten we in. Als eerste hebben we lekker lang gedoucht met de lekkere citroengras zeep die ze hadden (hebben we een pakje van meegenomen voor onderweg). Die middag hebben we alleen maar geluierd. 's avonds hebben we bij een goed restaurant gegeten (om in de luxe flashback stijl te blijven) en aten we voor het eerst alpacavlees, wat eigenlijk heel lekker was. Na een lekker toetje van plaatselijke cacaobonen en een kopje goede koffie zijn we terug naar het hotel gegaan en hebben we heerlijk geslapen.

We stonden de dag erna op tijd (7 uur) op. We genoten even van het lekkere ontbijtje van het hotel en werden rond half 9 opgehaald met de bus om een tweedaagse tour in Colca Canyon te doen. Colca Canyon is de derde grootste canyon van de wereld. Het was een busrit van vier uur waar we verschillende stops maakten. Eerst moesten we stoppen om coca bladeren te kopen (de bladeren van de coca plant waar ze cocaïne van maken), want dit schijnt door de mineralen goed tegen hoogteziekte te zijn. Dit hadden we wel nodig, want we kwamen op een hoogte van 5000 meter onderweg. Je moest 7 à 8 coca blaadjes pakken en daar een stukje stevia of zoete munt indoen en er een klein pakketje van maken. Hier moest je dan een half uur op kauwen. Het hielp serieus heel goed, want we hadden bijna nergens last van op hoogte, we waren alleen na 3 seconden buiten adem als we ons inspanden. Rob is inmiddels verslaafd aan de bladeren, hopelijk gaat dat ooit nog goed komen ;).

Maar goed, onderweg naar de locatie zagen we veel moois onderweg en heeft Rob nog een mooie alpaca wollen trui gescoord voor 40 soles (12 euro). Toen we aankwamen hebben we een uur met de groep gewandeld, wat heel mooi en gezellig was. We hadden in de bus inmiddels drie nieuwe vrienden gemaakt, ja ja! Een jongen uit Singapore die veel goede tips had voor onze reis, een Amerikaanse Duitser die vrijwilligerswerk in Peru deed en een vrouw uit Taiwan die al 29 jaar op reis was. Na de mooie wandeling zijn we naar de hotsprings gegaan om in stomend water van het uitzicht te genieten. Een uurtje later gingen we naar ons hostel om even te douchen, om 19:00 uur gingen we met de groep uit eten bij een typisch restaurantje. Er was live muziek van een folklore bandje en er waren twee folklore dansers, echt heel sfeervol! Daarna mocht Kim (in mannenoufit) meedansen, heel leuk.. Na het diner gingen we met onze nieuwe vrienden in een Ierse pub Pisco Sour drinken en was de Amerikaanse Duitser na drie drankjes als compleet van de kaart. Wat een dokus.. Rond middernacht was het wel tijd om naar bed te gaan, we hadden namelijk de wekker weer om 6:00 uur staan voor de volgende dag.

Niet uitgeslapen en snotverkouden van de verwarming in onze kamer ('s nachts is het koud in de bergen natuurlijk) gingen we aan het luxe ontbijt (lees: kruidenthee en een broodje met boter) in een ontbijtzaal waar het rond het vriespunt was. Om 7:00 uur vertrokken we met de groep naar Colca Canyon en maakten we nog een stop op een markt waar werd gedanst en waar je met grote valken op je schouders op de foto kon. Natuurlijk deden we dat (foto's volgen als we de foto's op de computer kunnen zetten). Wat later kwamen we aan bij Colca Canyon, machtig mooi! Daar hebben we vooral gezeten en van het uitzicht genoten. We hebben ook gezeten om te wachten tot de condors zichzelf lieten zien. Nou, het zijn verlegen beesten die zich niet zomaar laten zien. We hebben ze voorbij zien vliegen en gingen toen naar de bus. Daar hadden we het geluk dat we drie condors aan een dode koe zagen eten. Als klap op de vuurpijl vloog er eentje zigzaggend boven ons. Echt heel mooi om zulke grote vogels te zien!

Later reden we terug naar het dorpje van het hostel om in een super leuke casa te lunchen. Er was super veel keuze en het was allemaal heerlijk (veel fruit, avocado, quinoa en alpacavlees). We zijn daarna weer terug naar Arequipa gereden door de bergen. Onderweg een schrikmomentje, we zagen namelijk een auto die total loss van de berg was gereden. Ee stonden twee auto's omheen met mensen die ze hielpen. Het zag er best ernstig uit. Om 17:00 uur checkten we weer in bij ons heerlijk hotel. Na een douche en wat reisplanning gingen we met Mark (de jongen uit Singapore) uit eten bij een goed restaurant, erg gezellig! Daarna gingen we meteen terug naar het hotel om in te pakken en te slapen. De dag erna (vandaag) moesten we namelijk om 8:00 uur de bus naar Puno pakken.

Nu we dit typen op onze telefoon zitten we in de bus onderweg naar Puno. In Puno gaan we naar het Titicacameer met houten bootjes varen. Verder zien we wel! Overmorgen pakken we de bus naar Bolivia (La Paz) en zullen we zien wat daar te beleven is! Onder andere death road op de mountainbike! Tot nu toe hebben we het heel leuk gehad en is alles heel makkelijk gegaan. Het land is qua reizen en overnachten heel toegankelijk, mensen zijn heel behulpzaam en oplettend (we hebben al een paar keer een heads up gehad dat we niet in bepaalde staartjes moesten lopen). Dus daar zijn we heel blij mee!

Sorry voor dit grote boekwerk en tot de volgende keer!

Bye bye!

• 03 Augustus 2015 - 10:14

Bart :

Goedemorgen (hier in NL - 10.10 uur),

Wat een super leuk verhaal! Jullie hebben volgens mij een ontzettend leuke trip, de foto's spreken voor zich. Jeetje, wat een uitzicht in de bergen. Heel gaaf!

Rob, wellicht een idee om de 'coca bladeren' te importeren, dan gaan we ze in Oostenrijk verkopen.... daar zijn namelijk ook bergen. Overigens top dat dit helpt tijdens jullie hoogte-stage!

Geniet er nog lekker van, ik kijk alweer uit naar het volgende boekwerk (incl. illustraties).

Groetjes Bart

• 03 Augustus 2015 - 10:46

• 03 Augustus 2015 - 19:03

Perry:

Hee Rob en Kim, Het ziet er allemaal weer heel spannend en avontuurlijk uit, en zeker het lokale gebeuren wat natuurlijk helemaal geweldig is( blijft natuurlijk het mooiste ) En het dakterras, lijkt mij ook helemaal geweldig, en ik neem aan dat daar ook nog foto's van komen? Ik denk dat Rob na deze reis ook het reisvirus te pakken heeft (Pas op, je komt er nooit meer af ) en dat is alleen maar mooi! nou piepels, have fun, en laat de foto's maar komen, ik ben er klaar voor. Jawelllllll, Perry( kokkieeeeeee)

• 03 Augustus 2015 - 19:11

• 03 Augustus 2015 - 21:52

Tonnie:

Hoi Rob en Kim,
    Super mooi verhaal, geniet ze nog, leuk die foto,s en zeker die bord soep!! Voor mij op de vroege ochtend
    Xxxxheel veel groetjes

• 03 Augustus 2015 - 22:43

Cartana:

Sow, wat een gave verhalen!
    Ik kon vandaag niet op waarbenjij.nu
    dus heb het nu even op m'n gemak gelezen!
    Ik denk dat ik wel weet wat onze volgende bestemming
    wordt! Het klinkt allema echt super, en die
    Foto's van de colca canyon, WOW!

Rob, hopelijk ben je snel van je nieuwe verslaving
    af bij terugkomst

• 04 Augustus 2015 - 18:38

• 09 Augustus 2015 - 17:07

Elke:

Even testen of het aan de smiley lag dat mijn reactie nie geheel zichtbaar was, kon volgens waar ben je nu de reden zijn. Groetjes Elke Mama